Nederlandse Trolleybus Vereniging Museum trolleybus 0158, ex 158 (serie 0143-0161, ex 143-161)
Home Over ons Verenigingsblad Lid worden Agenda Bestuur Contact Archief Links
Na de verlengingen van lijn 3 naar Immerloo en ’t Cranevelt eind 1977/begin 1978 was er, net als in de eerste helft van de jaren 70, wederom een tekort aan trolleybussen. Het GVA wilde geen DAF MB200 standaardbussen meer bestellen, maar moderne bussen van het nieuwe (streek)bustype “B7900” dat door de toenmalige ESO (later VSN) werd ontwikkeld. In 1978 en 1979 had het prototype van de B7900 streekbus met het ESO nummer 7900 al een aantal keren in Arnhem proef gereden. De productie van de B7900 trolleys liep echter flinke vertraging op, waardoor pas op 7 december 1979 de eerste nieuwe trolleybus, de 131, werd afgeleverd. In eerste instantie waren er 3 trolleys en 6 diesels besteld, maar nadat de 153 in maart 1979 door brand was verwoest, was de bestelling uitgebreid met 1 trolley. De eerste maanden dat de nieuwe trolleys dienstdeden, kwamen er diverse kinderziekten aan het licht maar nadat deze waren opgelost functioneerden de B7900 trolleys naar tevredenheid. De 131 was op proef voorzien van een noodaggregaat, later werden ook de 132-134 hiervan voorzien. De overige B7900 trolleys hadden bij aflevering al zo’n aggregaat. Met dit aggregaat was het mogelijk langere stukken los van de bovenleiding te rijden met een snelheid van zo’n 20 km/u.
er twee filmkasten tegen de zijruiten). In verband met de trolleyficering van lijn 9 naar De Laar West en ter vervanging van de laatste Leyland trolleys (159-166) werden er in 1984 negentien B7900-en in dienst gesteld, de serie 143-161, en als laatste kwam in verband met de trolleyficering van lijn 5 begin 1987 de serie 162-171 in dienst. In maart 1988 begonnen de grote revisies van de B7900 trolleys die tot 1995 duurden. De B7900 trolleys gingen in mei 1993 van het GVA over naar de GVM, in januari 1997 naar Oostnet en in mei 1999 naar Connexxion. In juni 1997 werden de B7900 trolleys, samen met het andere Oostnet materieel, vernummerd: bij de trolleys werd een 0 voor het bestaande wagenparknummer geplaatst. De 132-134 vertrokken in mei/juni 1995 naar Perm (Rusland) en de 135-142 in oktober 1996 naar Rostov-na-Donu (ook in Rusland). De 131 werd na afvoer gebruikt voor proeven met energieopslag d.m.v. een vliegwiel. Van de derde serie werd de 157 in 1989 gesloopt na brandschade en de 160 verdween in december 1996 naar de sloper. In november 1998 gingen de 0167 en 0171 naar Sarajevo. De resterende B7900-trolleys gingen in twee tranches in 2001 en 2003 ook naar Rostov-na-Donu. De 0158 bleef in
Trolleybus 0158, ex 158 (serie 0143-0161, ex 143-161) eigendom van de SVA Den Oudsten B79T-KM560-Kiepe,   bouwjaar 1984 Chassisnummer: 57*OK-791-0116* Kenteken: BJ-03-YG,   34 zit- en 44 staanplaatsen In dienst: 16 aug 1984  -  Uit dienst: 11 jun 2002
door Paul van Onzen
GVA 158 rijd op 10 augustus 1986 vanaf het station naar Het Duifje als lijn 3. Foto: Paul van Onzen. In 1982/83 kwam de volgende serie, 135-142, in dienst ter vervanging van de Leylands 151,152,154-158. Een opvallende wijziging vanaf deze serie was de opgebouwde filmkast aan de rechterzijkant (bij de 131-134 zaten Arnhem en kreeg in 2003 de status van museumbus.   Op 13 maart 2006 werd de trolley eigendom van de SVA om zo de herinnering aan de 41 B7900 trolleys levend te houden.