Nederlandse Trolleybus Vereniging Museum trolleybus 128, ex 174 (serie 126-130, ex 172-176)
Home Over ons Verenigingsblad Lid worden Agenda Bestuur Contact Archief Links Vooruitlopend op een beslissing over de toekomst van de trolley, die in 1975 ten gunste van de trolley uitviel, gaf de Arnhemse gemeenteraad in de zomer van 1973 aan het GVA toestemming tot de aankoop van 5 trolleybussen. Deze waren hard nodig, het wagenpark bestond in 1973 nog maar uit 24 trolleybussen. Omdat de fabriek van Verheul, die tot dan toe de meeste GVA bussen had geleverd, na een brand op 9 december 1970 niet meer bestond, waren er door het GVA in 1971 en 1972 DAF MB200/Den Oudsten dieselbussen aangekocht. In het kader van de standaardisatie was het logisch dat er voor de trolleybussen ook voor dit type bus werd gekozen.  Een nieuwigheidje waren de accu’s die het mogelijk maakten om een stukje los van de bovenleiding te rijden, zij het met zeer geringe snelheid.  De DAF’s waren de laatste trolleys die werden afgeleverd in de donkerblauwe/crčme kleur. Het interieur met de bruine wandplaten en de met rood kunstleer beklede stoelen had grote gelijkenis met dat van de streekbussen van dit model.  De 167 was te zien op de “Bedrijfsauto RAI”, die van 7 t/m 16 februari 1974 in Amsterdam werd gehouden. Eind februari werden de 167-171 afgevoerde BUT trolleys. Problemen met de aandrijflijn die de bussen in het begin hadden, werden in 1976 verholpen door DAF dealer Moll in Arnhem.  Tussen april 1981 en juni 1982 kregen de DAF’s een grote revisie waarbij ze in de nieuwe lichtblauwe/donkerblauwe GVA kleuren werden geschilderd. Tevens werden ter vervanging van de retrievers de stroomafnemers voorzien van luchtcylinders die deze bij ontsporingen naar beneden drukken, een systeem dat nog steeds wordt toegepast. De touwen worden bij dit systeem opgerold op katrollen die zich achter de beplating van de achterzijde bevinden. Ook werden de stroomafnemers, die (evenals bij de voorgaande series) rechtstreeks op het dak waren bevestigd, op een plateau geplaatst. Bij de 173, die als proefwagen werd gebruikt, waren deze wijzigingen al in 1978 aangebracht - dit was de eerste bus in de nieuwe GVA huisstijl.  Omdat besloten was de 10 B7900-trolley's die begin 1987 in dienst kwamen de nummers 162-171 te geven (aansluitend op de serie 143-161), moesten de DAF’s worden vernummerd. Begin maart 1986 kregen de 167-176 op volgorde de nummers 121-130.  In 1990 werden de 125 en 127 afgevoerd terwijl de
Trolleybus 128, ex 174 (serie 126-130, ex 172-176) eigendom van de SVA DAF MB200DKDL600-Kiepe/Den Oudsten Bouwjaar 1974.   Chassisnummer: 120463 Kenteken: 53-45-FB.   39 zit- en 53 staanplaatsen In dienst: 18 mrt 1975  -  Uit dienst: 1 jun 1990
door Paul van Onzen
GVA 128 staat klaar in Lieren voor transport naar Arnhem op 2 september 2009 ten gunste van de open dag "60 jaar trolleybus in Arnhem". Foto: Hugo Richter. afgeleverd aan het GVA, waarna ze tussen 18 april en 21 juni 1974 in dienst kwamen. Inmiddels was er een tweede serie van 5 besteld. Deze vijf werden in oktober 1974 in Arnhem afgeleverd, zonder elektrische installaties. Deze werden pas in december door Kiepe geleverd, waarna met de inbouw kon worden begonnen.  De 172-176 kwamen tussen 20 februari en 15 mei 1975 in dienst. De DAF’s waren voorzien van gereviseerde EEC motoren afkomstig uit 129 in dat jaar werd beschilderd door Herman Brood en de naam “Broodbus” kreeg. Voor de 128 was een toekomst als museumbus weggelegd. De bus ging op 10 oktober 1990 naar het DAF Museum te Glanerbrug. De resterende 6 stuks werden geëxporteerd naar Perm in Rusland. De 128 verhuisde begin 1999 naar een opslagterrein in Geldrop van het intussen in Eindhoven gevestigde DAF Museum. Dit museum wilde de bus kwijt, hetgeen resulteerde in een terugkeer naar Arnhem op 15 mei 1999. Enkele jaren later werd de bus eigendom van de SVA.