Nederlandse Trolleybus Vereniging Trolleybussen in Nijmegen GTN 43; instructie rit op de Hatertseweg; mei 1952 - archief Gert Aberson GTN 25 en 47 op het Stationsplein; 9 juli 1952; foto Overwater - archief Gert Aberson GTN 41 op lijn 1 bij het eindpunt Oude Molenweg; 17 augustus 1953 - foto EJ Bouwman CVD 515, lijn 4, en 501, lijn 1, op het Plein 1944; 29 april 1961; foto EJ Bouwman CVD 516 op lijn 4 bij de Goffert; 15 mei 1959; foto EJ Bouwman CVD 503 op lijn 1 moet even op de Bijleveldsingel de pootjes overzetten; 8 oktober 1966; foto EJ Bouwman. Vanaf 1965
plannen voor trolleyficering van lijn 8 naar Hatert na aanleg van de Stationstunnel. Deze plannen werden echter nooit geëffectueerd. In verband met de aanleg van genoemde tunnel werd in 1965 de trolley verlegd van de Spoorstraat (werd later Tunnelweg) naar de Vredestraat en de Kronenburgersingel.    In 1965 gaf de Gemeente Nijmegen aan de Duitse vervoersdeskundige Lehner opdracht een onderzoek te doen naar het gewenste lijnennet na opening van de tunnel. Lehner was fanatiek tegenstander van trolleyexploitatie, zodat het lot van de trolley hiermee was bezegeld. De Nijmeegse gemeenteraad besloot naar aanleiding van het “Rapport Lehner” om de trolleyexploitatie zo spoedig mogelijk te beëindigen. Per 15 november 1965 werd lijn 1 ingekort tot Hengstdal en werd op lijn 4 de frequentie verlaagd, waardoor op beide lijnen een trolley kon worden uitgespaard. De Stationstunnel werd op 1 juli 1966 in gebruik genomen tegelijk met de nieuwe remise aan de Industrieweg. Ten behoeve van de trolleys was een 2,3 kilometer lange remiselijn via de tunnel aangelegd.
Er waren op de Tunnelweg geen wissels zodat in- en uitrukkende trolleys altijd de stroomafnemers moesten overzetten. Op 9 april 1968 reden er voor het laatst trolleys op lijn 4, die pas 10 jaar daarvoor in gebruik was genomen. Op lijn 1 reden de trolleys op 29 maart 1969 hun laatste kilometers. Tussen 19 augustus en 12 november 1969 werd de bovenleiding verwijderd. Een groot deel van de bovenleiding werd verkocht aan het Zwitserse St.Gallen.   De trolleybussen waren vanwege het afwijkende voltage ongeschikt voor hergebruik en werden aan diverse particulieren verkocht. Filmpje van Nijmeegse trolleybussen <KLIK HIER>
GTN 47 en 45 rijden tijdens de openingsrit op de Oude Molenweg; 9 juli 1952; foto Overwater GTN 41 als lijn 1 op het Stationsplein; 13 juli 1957; foto EJ Bouwman CVD 516 als lijn 4 op de Willemsweg; 17 mei 1959; foto EJ Bouwman CVD 519 als lijn 4 op de Hazenkampseweg; 2 maart 1968; foto Cor Campagne CVD 514 in de eindlus Hengstdal; 02 maart 1968; foto Cor Campagne CVD 515 als lijn 4 op het Stationsplein; Pasen 1967; foto Wim van der Plaats CVD 509 als lijn 4 op het Plein 1944; archief Gert Aberson CVD 511, 504 en 507 in de remise aan de Waalkade; 19 april 1957; archief Gert Aberson CVD 513 als lijn 1 rijdt op de Spoorstraat; dia J.W.A. Poortermans GTN trams en trolleys in de remise op de Waalkade; archief Cor Campagne
Tekst: Gert Aberson
Vorige pagina Vorige pagina Na de 2de wereldoorlog Na de 2de wereldoorlog De eerste trolleybussen De eerste trolleybussen Vanaf 1965 Vanaf 1965 Lijnennetkaarten Lijnennetkaarten Volgende pagina Volgende pagina