Nederlandse Trolleybus Vereniging Trolleybussen in Nijmegen GTN 43; instructie rit op de Hatertseweg; mei 1952 - archief Gert Aberson GTN 25 en 47 op het Stationsplein; 9 juli 1952; foto Overwater - archief Gert Aberson GTN 41 op lijn 1 bij het eindpunt Oude Molenweg; 17 augustus 1953 - foto EJ Bouwman CVD 515, lijn 4, en 501, lijn 1, op het Plein 1944; 29 april 1961; foto EJ Bouwman CVD 516 op lijn 4 bij de Goffert; 15 mei 1959; foto EJ Bouwman CVD 503 op lijn 1 moet even op de Bijleveldsingel de pootjes overzetten; 8 oktober 1966; foto EJ Bouwman. De eerste trolleybussen
Het meest opvallende aan de trolleys was de grote weerstandenkast die zich achterop het dak bevond; zo werd door de rijwind altijd een goede koeling verkregen. De lijn- en richtingfilms hadden witte cijfers en letters op een zwarte achtergrond. De trolleys werden in eerste instantie achter de trams aan genummerd: 41-54, maar in 1956 werden ze vernummerd in 500-513. Ze waren 11,11 meter lang en waren geschilderd in de kleuren lichtblauw (bovenkant) en crème (onderkant).    In 1955 kwam er aan de tramexploitatie in Nijmegen een eind. Het vervoerbedrijf werd samengevoegd met de reinigingsdienst en de naam per 1 mei 1956 gewijzigd van Gemeente Tram Nijmegen (GTN) in Centrale Vervoers Dienst (CVD).    In 1956 werden plannen voor een tweede trolleylijn bekendgemaakt: lijn 4 met de route Hazenkampseweg - Station - Mariënboom. In de herfst van 1957 werd met de aanleg begonnen en de trolleyexploitatie op lijn 4 begon op 31 december 1957. De lijn was 7,8 kilometer lang. In verband met deze uitbreiding kwamen er in 1957 6 trolleybussen bij, genummerd 514-519. Zij waren zowel technisch als qua uiterlijk grotendeels
gelijk aan de eerste 14; de lengte was 11,03 meter. Aan de voorzijde viel de grotere filmkast op. Op 29 mei 1960 werd de verlenging van lijn 1 naar de Archimedesstraat in gebruik genomen. Het oude eindpunt Oude Molenweg bleef in gewijzigde vorm bestaan. Er waren toen twee lijnen 1: een lange (10,4 km.) van Julianaoord naar de Archimedesstraat en een korte (8,5 km.) van Hengstdal naar de Oude Molenweg. Beide lijnen reden om het kwartier. De eindpunten van de korte lijn werden op de richtingfilm met zwarte letters op een witte achtergrond aangegeven. In 1964 werden 7 trolleys in de kleuren grijsbruin/donkerbruin geschilderd; de achterliggende gedachte was dat op deze kleuren vuil minder goed te zien was. Wegens asfaltering van de St. Jacobslaan werd op 16 oktober 1960 de verlenging naar de Archimedesstraat alweer opgeheven. Na beëindiging van de werkzaamheden, kwam het gedeelte naar de Archimedesstraat weer in bedrijf, maar werd het traject naar de Oude Molenweg opgeheven. De bovenleiding bleef hangen, dit in verband met
GTN 47 en 45 rijden tijdens de openingsrit op de Oude Molenweg; 9 juli 1952; foto Overwater GTN 41 als lijn 1 op het Stationsplein; 13 juli 1957; foto EJ Bouwman CVD 516 als lijn 4 op de Willemsweg; 17 mei 1959; foto EJ Bouwman CVD 519 als lijn 4 op de Hazenkampseweg; 2 maart 1968; foto Cor Campagne CVD 514 in de eindlus Hengstdal; 02 maart 1968; foto Cor Campagne CVD 515 als lijn 4 op het Stationsplein; Pasen 1967; foto Wim van der Plaats CVD 509 als lijn 4 op het Plein 1944; archief Gert Aberson CVD 511, 504 en 507 in de remise aan de Waalkade; 19 april 1957; archief Gert Aberson CVD 513 als lijn 1 rijdt op de Spoorstraat; dia J.W.A. Poortermans GTN trams en trolleys in de remise op de Waalkade; archief Cor Campagne
Tekst: Gert Aberson
Vorige pagina Vorige pagina Na de 2de wereldoorlog Na de 2de wereldoorlog De eerste trolleybussen De eerste trolleybussen Vanaf 1965 Vanaf 1965 Lijnennetkaarten Lijnennetkaarten Volgende pagina Volgende pagina