Nederlandse Trolleybus Vereniging Bologna, Italië Het lijnennetkaart van Bologna komt uit het boek Giro d´Ítalia in filobus en geeft de situatie van 1976 weer. Het lijnennetkaart van Bologna komt uit het boek Giro d´Ítalia in filobus en geeft de situatie van 2002 weer. Opvallend zijn de vele stippellijnen van de inmiddels opgeheven trajecten. Lijnenoverzicht Bologna. Het wagenpark van Bolgna vanaf 1990 t/m 2008. Bologna. Breda Menarini trolley 007 als lijn 32 op de Viale Angelo Masini; 3 juni 2005. Bologna. Op 25 mei 1979 rijdt de 1429 als lijn 42 door Casalecchio; foto: Paolo Gregoris. Bologna. De gelede 1311 als lijn 43, van achteren gezien; foto: Amori. Bologna. Trolley 1439 als lijn 41; foto: Amori. Bologna. Een duidelijk Italiaans stadsbeeld: een Filobus (de 1320 als lijn 43), omringd door drie Fiatjes; foto: Amori. Bologna. Trolley 1429 als lijn 42 onder een behoorlijk zware bovenleidingconstructie. Foto: Paolo Gregoris, 25 mei1979. Bologna. Trolley 1039 van lijn 13 op de Piazza Cavova. Foto: Paolo Gregoris, 20 juli 1998. Bologna. De 1032 aan het oude eindpunt San Ruffilo. Foto: Wim v/d Plaats, 22 mei 2001. Bologna. Trolley 008 in het centrum van de stad. Foto: Luca Kaiblinger, januari 1997. Bologna. MAN Autodrome 1034 als lijn 13. Foto: Aare Olander, 3 december 2009. Eén van de nieuwe Cristalis trolleys tijdens een proefrit bij de fabriek van Heuliez Bus in Deux-Sèvres(Frankrijk) op 27 juni 2008. Bologna. Een staatsieportret van trolley 1421 in de remise. Foto: Paolo Gregoris, 15 juli 1978. Uit trolleyberichten 180, december 2012
Het gehele artikel over Bologna, kunt U lezen in Trolleyberichten 180.
Inhoud TB180 Inhoud TB180

Het eerste trolleybedrijf bestond ten tijde van de tweede

wereld oorlog, in de periode 1940-1945. Er waren twee

lijnen (8/12 Zamboni - Piazza del Francia - San Michele

in Bosco). Het bedrijf werd na de oorlog niet hervat,

vanwege verwoesting van de infrastructuur.

Er stonden 3 Fiat/Cansa trolleys ter beschikking,

waarvan twee afkomstig uit Milaan en één uit San Remo.

Voorts nog 3 Fiat Aeronaitica trolleys, die werden

overgenomen uit San Remo.

 

Het tweede bedrijf werd geopend op 10 oktober 1955,

met als bedoeling de tram geheel te vervangen door

trolleybussen. De eerste lijn had het nummer 41.

Uiteindelijk waren er in 1964 zes trolleybuslijnen, en wel

de lijnen met de nummers 32/33 ( de beide ringlijnen,

vanaf 1 april 1960), 41 (de eerste lijn, vanaf 1955), 42 (de

enige interlokale lijn, die werd geopend in november

1958), 43 (vanaf 6 oktober 1958) en 46 (vanaf 15 juni

1964).

De beide ringlijnen reden rond de oude stad, langs de

resten van de stadsmuur. De vier andere lijnen reden

vanaf het centrum naar buitenwijken. Een probleem

hiervan was dat ze in het centrum verschillend

eindpunten hadden, met aanzienlijke loopafstanden

hiertussen. Overstappen was hierdoor eigenlijk alleen

goed mogelijk door gebruik te maken van de ringlijnen.

Het net had zijn maximum lengte bereikt in 1968, met 40,2 km. In 1955 werden er 25 tweeassers aangeschaft (vier series), in 1958 13 gelede trolleys, en in 1959 11 tweeassers. In 1959/60 volgden er weer 5 gelede trolleys; in 1964 nog 17 nieuwe gelede trolleys. Hiermee was het maximum van 71 bereikt. Vanaf 1968 werden er diverse tweedehands trolleys aangeschaft, en wel 7 uit Padova (deze wagens werden alle in 1982 aan San Remo verkocht). Hierdoor konden vanaf 1970 enige van de oudste wagens buiten dienst worden gesteld. In 1978 volgden weer enige tweedehandse, en wel 3 stuks ex Verona, ex Bergamo (in 1982 werden twee hiervan aan San Remo verkocht). Alhoewel het aantal trolleys aanzienlijk was, bleef het relatief een klein bedrijf, gezien de grootte van de stad. De tram werd intussen in 1963 opgeheven en verder vervangen door autobussen.
Tekst: Wim van der Plaats
Bologna, Italië