Nederlandse Trolleybus Vereniging Gentse trolleybussen in Arnhem

In 1992 kwam het GVA met het plan “Trolley 2000”.

Dit plan hield in dat er met gelede trolleybussen op

een gereorganiseerd lijnennet met minder haltes

hoogwaardig openbaar vervoer zou worden geboden.

Als eerste stap werd bij Van Hool een gelede duobus

besteld die was voorzien van zowel een elektromotor

als een volwaardige  dieselmotor. De bus, die het

nummer 201 kreeg, was medio 1993 gereed maar

kwam pas in juni 1994 in dienst. Het was de

bedoeling om meer van deze duobussen aan te

schaffen om zo ook op lijnen waar deels bovenleiding

was en deels niet, te kunnen rijden. In eerste instantie

werd de 201 als proef ingezet op lijn 2 die vanaf de

Hoogkamp, waar de bovenleiding ophield, om de

andere bus verder reed naar Schaarsbergen. In de

praktijk bleek de 201 echter niet aan de

verwachtingen te voldoen en ook storingsgevoelig te

zijn. Omdat ook de aanschafprijs behoorlijk hoog

was, werd besloten om geen duobussen meer te

kopen, maar gewone gelede trolleys. Bij Van Hool

werden er acht stuks met een lage vloer (0202-0209)

besteld, die eind 1997/begin 1998 in dienst kwamen.

Intussen was het passagiersaanbod tussen Presikhaaf en het Station steeds groter geworden. Hierdoor reden er vanaf 1995 op lijn 5, bij gebrek aan gelede trolleys, voornamelijk gelede dieselbussen. Om het ontbreken van gelede trolleys tijdelijk deels te compenseren, werden bij De Lijn in Gent voor de duur van een jaar vier gelede trolleybussen gehuurd. De Lijn zat ruim in de trolleybussen en kon daardoor deze vier wagens gemakkelijk missen. Op 19 april 1996 werd de eerste Gentse trolley, de 17, naar Arnhem gesleept. Op 19 juni volgde de 15, op 12 juli de 10 en tenslotte op 8 augustus de 03. In Arnhem kregen zij respectievelijk de nummers 225 tot en met 228. De transporten werden uitgevoerd door het Belgische bedrijf “Depannage 2000” uit Antwerpen. Op 2 mei vond met de 225 de eerste proefrit plaats, die naar De Laar West voerde. De officiële overdracht van de trolleys door de directeur van De Lijn, de heer Van Wesemael, aan de GVM vond op 3 juni plaats bij Musis Sacrum. Hier stond de 225 opgesteld.
Archief MIVG 02 in het centrum van Gent, 12 augustus 1989. Foto: Paul van Onzen. MIVG 20 in het centrum van Gent, 12 augustus 1989. Foto: Paul van Onzen. De Lijn Gent 09 op de Korenmarkt te Gent, 20 augustus 2003. Foto: Paul van Onzen. De Lijn Gent 10 (ex Arnhem 227) op de Korenmarkt te Gent, 20 augustus 2003. Foto: Paul van Onzen. De Lijn Gent 15 (ex Arnhem 226) op de Korenmarkt te Gent, 20 augustus 2003. Foto: Paul van Onzen. GVM 145 en 225 op het station van Arnhem, 1996. Foto: Paul van Onzen. GVM 225 op eindpunt Elsweide in Arnhem, 12 juli 1996. Foto: Paul van Onzen. GVM 225 op eindpunt Elsweide in Arnhem, 12 juli 1996. Foto: Paul van Onzen. GVM 225 op de Lange Water in Arnhem, 12 juli 1996. Foto: Paul van Onzen. GVM 225 op het station van Arnhem tijdens de proefrit, 1996. Foto: Paul van Onzen. GVM 226 op het station van Arnhem, 12 juli 1996. Foto: Paul van Onzen. GVM 227 op het oude eindpunt Presikhaaf in Arnhem, 1996. Foto: Paul van Onzen. Oostnet 227 op het eindpunt Alteveer in Arnhem tijdens de NTV-rit, 24 mei 1997. Foto: Paul van Onzen. Oostnet 227 op het eindpunt Alteveer in Arnhem tijdens de NTV-rit, 24 mei 1997. Foto: Paul van Onzen. Oostnet 227 op de Bakenbergseweg in Arnhem tijdens de NTV-rit, 24 mei 1997. Foto: Paul van Onzen. Oostnet 228 op de Eusebiusbuitensingel in Arnhem, 1999. Foto: Paul van Onzen. Gent, BelgiŽ
Tekst & foto’s: Paul van Onzen
Kies pagina Waarom Gentse trolleybussen in Arnhem Waarom Gentse trolleybussen in Arnhem Aanpassing Gentse trolleybussen Aanpassing Gentse trolleybussen Lijn 9 wordt ook gelede (trolley)bussen Lijn 9 wordt ook gelede (trolley)bussen Lijn 3 in Gent Lijn 3 in Gent Nieuwe beschildering in Gent Nieuwe beschildering in Gent Technische gegevens Technische gegevens Volgende pagina Volgende pagina